ik ben er ene van de familie de Kok.
"Kunstenaars" zal menig Tilburger dan meteen roepen, en grotendeels klopt dat maar ook muzikanten. Mijn vader echter vond dat we maar snel een gewoon baantje moesten vinden ipv met die Kunst / muziek bezig te zijn. Misschien had hij gelijk.
Omdat kunst volgens mij een aanduiding is, om een groep handwerkjes elitair te verklaren en die te onderscheiden van de ‘gewone nijverheid’ en die zodoende tot ‘kunstschatten’ te propelleren, want dan levert het meer op.
Oftewel het denken in hokjes. En dan gaan kunstenaars en creatievelingen, om zich te onderscheiden nog meer hokjes bedenken: hun eigen categorie.
En daar ben ik persoonlijk niet zo van. Mijn denken is er een van buiten de hokjes. Die zijn immers nogal tijdgebonden: nu heet het zus en over tien jaar weer anders. Bijvoorbeeld "Zo." Ik trek mij weinig aan van bestaande hokjes, voor zover mogelijk. Van geen enkele objectieve grens tussen handwerk en kunst lijkt mij sprake.
Je hebt grote kunstwerken en kleine handwerkjes en alles ertussenin. En hoe iets op die lijn genoemd mag worden lijkt mij arbitrair. Kortom schoonheid zit hem In de ogen van de aanschouwer, criticus of liefhebber en diens smaak.
TMO